CSR-rapport_2021_web

22 4.1. Sociale forhold og medarbejderforhold 4.1.1 Arbejdsvilkår Udover, at Idealcombi A/S følger arbejdsmil- jølovgivningen, har vi siden 2013 arbejdet med den såkaldte 5S-metodologi, som udspringer af forretningsfilosofien LEAN. Arbejdet med 5S har til formål at gennemgå og arrangere produk- tionsmedarbejderes nærmiljø, sikre ordentlig træning og udvikle eksisterende procedurer på området, med henblik på at forbedre arbejdsmil- jø samt forebygge ulykker. Med fokus på at standardisere og organisere forbedringen af arbejdsmiljøet i virksomheden, afholdes der tavlemøder for medarbejdere, hvor forbedringsmuligheder og fokuspunkter italesættes. Produktionsledere og arbejdsmil- jørepræsentanter runderer ligeledes de enkelte produktionsafdelingers nærmiljøer rutinemæs- sigt, hvor en række fokuspunkter gennemgås, og hvor f.eks. indtryk af afdelingens tilstand ge- nerelt, arbejdsprocessernes udførsel og brugen af værnemidler vurderes. Vi har en velfungerende arbejdsmiljøorgani- sation med regelmæssige og strukturerede møder i Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) og Arbejdsmiljøudvalget (AMU). Alle medlemmer af AMO deltager i en årlig arbejdsmiljøworkshop, der strækker sig over 2 dage. Der er ansat en daglig sikkerhedsleder som koordinerer arbejdsmiljøarbejdet og sikrer, at beslutninger i AMU/AMO gennemføres. Lovpligtige arbejdspladsvurderinger af både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø foretages i Idealcombi A/S hvert tredje år, i henhold til gældende bekendtgørelser. Corona I takt med, at Covid19-pandemien i løbet af det forgangne år gjorde sit indtog i Danmark, indførte Idealcombi A/S adskillige forholdsregler i overens- stemmelse med myndighedernes anbefalinger. Med fokus på både medarbejdernes sikkerhed og opret- holdelse af produktionen, er det overvejende lykke- des at navigere sikkert gennem perioder med højt smittetryk. I kraft af foranstaltninger såsom intern smitte- opsporing, regler om øget afstand, todelte pauser for at mindske størrelsen af forsamlinger, samt brug af værnemidler i form af håndsprit og hand- sker ved samlingspunkter i hele virksomheden, og masker, hvor medarbejdere så det nødvendigt, har virksomheden oplevet et relativt lavt antal af Coronarelaterede sygemeldinger. Det blev ligeledes besluttet, at besøg af udefrakom- mende i perioder udelukkende måtte finde sted, hvis de var af kritisk betydning for den fortsatte produktion. Socialt sammenhold kollegaer imellem Blandt de mange forudsætninger for en god arbejds- plads med en sund, intern kultur, anses det gode kollegaskab vores medarbejdere iblandt for vigtigt. Derfor støtter og påskønner Idealcombi A/S tiltag, der har til formål at bidrage til netop styrkelsen af det sociale på arbejdspladsen, ved at udbygge triv- sel og samarbejde. Personaleforeningen, som er til for både organisationens produktionsmedarbejdere og funktionærer, og hvortil både virksomheden og medarbejderne selv indbetaler et fastsat indskud af samme værdi, står for at planlægge og afholde so- ciale arrangementer. Øvrigt Der er i år påbegyndt en frugtordning, hvor der dag- ligt tilbydes frisk frugt til alle virksomhedens med- arbejdere.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgyMTg=